MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 24. Péntek - Emma

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

Varga Csaba | 2010-06-04 14:52 Válasz erre

Tisztelt Mazda Auto!
Elnézést, hogy megint zavarom. Kérdésem még a szóbanforgó Mercedes E 300 d vel kapcsolatban akövetkező. ha jól értem a mobil Fe 0w30 olaj használata csak akkor okozna problémát, ha nagyon sporosan, nagyon megemelkedett motorhőmérsékleten használnám? mármint az alacsony HTHS viszkozitása miatt gondolom ez, mert egyébként a 100°c -on mért viszkozitással semmi bajom. Egyébkét a hűtőviz hőmérséklete 90°c-nál sohasem nagyobb és a kocsit 300/min fordulatnál magasabban nem használom. A jelenlegi Castrol 0w30 Edge Turbodisel olajjal az olajnyomás még 1000/min fordulatnál sem esik 2 bar alá,tehát a 0,7 bar/1000 fordulat bőven megvan.Olajat sem eszi4
elnézést, ha idegesítem ezzel, de sajnos, mivel nem fiatal kocsi igy nem viszem márkaszervízbe, valamint ugy látom, hogy ebben az olajtémában elég földhözragadt az autószerelő társadalom.
köszönettel várom válaszát: Varga Csaba, Szentes

mazda-auto.hu | 2010-05-31 10:45 jani (2010-05-29 19:02 ) részére Válasz erre

Nézzük át újra! A bemelegedett motornak a 10-es vastagság az ideális, de ha a 40-es melegoldali jelzésű olajokat tekintjük akkor azok 12,5-16,3 között mozognak 100C fokon. Az eltérés tehát jóval 10 viszkozitási egységen belül mozog (10-16,3) vékonyságot illetően. 40 fokos olaj esetében egy 5w-s olaj vastagsága 28,8-35,2 értékek között mozog, tehát jóval vastagabb, mint akár egy 60-es melegoldali jelzésű olaj bemelegedve. A motor alkatrészei arányosan zsugorodnak-tágulnak. Tehát egy tengely ha zsugorodik, a körülötte lévő csapágyazás is zsugorodik, ezt jól tudják a motorok gyártói is. A Mobil hivatalos közleményben például gyakorlatilag a világ összes autótípusához 0w-xx motorolajat javasol. Legyen szó 1984-es V12-es Jaguar XJS-ről, 1976-os Rolls-Royce Camargue-ről, vagy pl. 1968-es Rover V8-asról.

jani | 2010-05-29 19:02 Válasz erre

Köszönöm a válaszát bár okosabb nem lettem.Mindig az a válasz,hogy "műszaki probléma" van a háttérben.Nem mennék bele bármiféle vitába,azért sem mert nem vagyok szakmabeli.Nem tudok adatokat,eredményeket és bizonyítékokat felmutatni.Kizárólag tapasztalat és mások elmondása alapján következtetek arra,hogy a "vékony" olaj egy nem arra tervezett autónak inkább árt mint használ.Túl sok a negatív tapasztalat,ez nem véletlen.

szuzukis | 2010-05-27 19:17 Válasz erre

www.autoolaj.hu -rol rendeltem 10w-40 castrol olajat olajcsere okan es nagyon bejott, megerte, koszonom az irast sokat segitett

laca | 2010-05-27 08:15 Válasz erre

Általánosítani nem merek, de tény, hogy baráti körben és céges viszonylatban is sok a panasz az olajfogyasztásra.

mazda-auto.hu | 2010-05-26 15:50 laca (2010-05-26 08:57 ) részére Válasz erre

Ez egy jó kérdés. Náluk úgy tűnik nagyobb a megengedett gyártási pontatlanság, így arányaiban olcsóbb a gyártás. Ettől függetlenül nem tudom, valóban általános-e ez a jelenség az említett márkáknál.

mazda-auto.hu | 2010-05-26 15:47 jani (2010-05-24 19:54 ) részére Válasz erre

Ebben az esetben valószínűleg műszaki problémát fed el a vastagabb olaj, bár igaszág szerint nem igazán van alapja a jelenségnek. Mi a szervizünkben nem tapasztalunk hasonlókat régebbi autók esetében sem.

laca | 2010-05-26 08:57 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Bekerült a 150.000 km-t futott Yarisba a 0w30, és 1000 km után nincs fogyasztás.
Ezek után az a kérdés merült fel bennem, hogy egy új, kimondom: Opel vagy VW motor hogyan ehet 1000 km alatt 1 liter olajat, és ez normális a gyártó szerint.
Szerintem ez nem normális dolog, nincsenek összeillesztve azok a szerkezetek?

mazda-auto.hu | 2010-05-25 12:19 Varga Csaba (2010-05-22 13:45 ) részére Válasz erre

A Mercedes is monoetilén-glikol bázisú folyadékot ír elő, tehát használható. A Mobil-1 0w-30 FE rendelkezik a Mercedes által előrírt API CF minősítéssel, sőt túl is teljesíti azt, lévén CF-4-es. Az általuk előírt viszkozitási osztálynak is megfelel. Ettől függetlenül igaz, hogy ez nem, csak 40-es "társa", a Mobil termékekből a 0w-40-es rendelkezik MB minősítéssel.

jani | 2010-05-24 19:54 Válasz erre

A cikk írja:"Az emberek sokszor azzal hozakodnak elő, hogy mivel a kezelési kézikönyv 10w-40-es olaj használatát írja elő, így soha nem gondolnának 0w-40 olaj használatára. Ismét elmondjuk: Mindkét olaj, tehát a 10w-40 és a 0w-40 is azonos vastagságú, normál működési hőmérsékleten (motor). A 0w-40 viszont sokkal kevésbé sűrűsödik (vastagodik) vissza, miután leállítottuk a motort. "
Ez tiszta de akkor miért tapasztalják sokan és én is,hogy az autó olajfogyasztása megnő ha 15w40-ről 5w40-re váltunk.Természetesen régebbi autókról van szó.Ha csak hidegen van számottevő különbség, akkor elméletileg a többletfogyasztás abban a 10-15 percben keletkezik amíg fel nem melegszik az olaj.Létezik ez?..a tömítések jók,tehát el nem folyik...köszönöm.

Varga Csaba | 2010-05-24 17:54 Válasz erre

Elnézést a pontatlanságért: HTHS viszkozitási értékre gondoltam!
Varga Csaba
,

Varga Csaba | 2010-05-24 17:37 Válasz erre

Tisztelt Mazda-Auto!
Még az alábbi Mercedeshez lenne kérdésem, remélem nem zargatom ezzel!
Nagyon szeretném a Mobil olajat is kipróbálni, korábban a SEAT TDI vel kapcsolatban is írtam ezt. Mindenképpen, mivel a Castrol TD 0w30-cal jól működik a Mercedes (3000cm, szívódizel, OM606 motorkóddal,74 ezer !futott kilométerrel, 1995 évjárat),szeretném 0w30 as Mobillal is kipróbálni. Kérdésem az, hogy használhatom-e a Mobil 1 0w30 FE olajat. ha jól tudom, akkor ez egy alacsony HTSC viszkozítású olaj, valamint a 100°C és 40°C viszkozitása is alacsonyabb, mint a Castrol Edge 0w30 TD-nek.Namármost ezzel talán nem is lenne baj, de Mercedes tanúsítvánnyal nem rendelkezik(lehet, hogy ez sem baj ,már garanciám ugye nincs, de akkor sem szeretnék kárt tenni bene), valamint mivel ACEA A1B1 besorolású, ott pedig leírják, hogy ezek az olajok alkalmatlanok lehetnek korábbi motorkhoz, na de melyekhez pontosan.Közlekedési morálomra hívatkozva elmondhatom, hogy 3000/min fölé szinte sosem megyek. Kérem adjon tanácsot! elnézést, ha nagyon okoskodónak tűnök!
Tisztelettel: Varga Csaba

Varga Csaba | 2010-05-22 13:45 Válasz erre

Tisztelt Mazda Auto!

Mivel korábban sok hasznos tanácsot kaptam Öntől, ezért kérdezném:
A párral lentebbi Mercedes Benz E 300D /motor OM606,100 kw, szívódízel/ gépkocsiba tölthetek-e GM fagyállófolyadékot, mely monoetilénglikol bázisú,nem tartalmaz nitritet és foszfátot.Ilyenem van itthon,piros színű és ha jó, nem dobnám ki az árát mégegyszer!
köszönettel várom a választ!
Varga Csaba

mazda-auto.hu | 2010-05-17 16:33 byo (2010-05-17 08:34 ) részére Válasz erre

Az olajnyomás-áramlás-hőmérséklet összefüggések természetesen a motorkerékpárok esetében is érvényesek. A motorolajjal közös "térben" lévő váltó-kuplung esetében elsősorban a gyári előírások betartása az olaj melegoldali viszkozitására tekintve fontosabbak, a váltóban keletkező nyírási terhelések miatt. A hidegoldalon az 5w-xx a motornak jobb lenne, mint a 10w-xx, viszont a elképzelhető, hogy váltó zajosabb lehet hidegen. Egy 75w-90-es többfokozatú váltóolaj nagyjából egy 10w-40/50-es motorolaj vastagságát hozza 40, illetve 100C fokon. Egy 5w-xx motorolaj hidegoldali vastagsága már valamivel a 75w-s váltóolaj hidegen mérhető vastagsága alatt van, így kérdéses, hogy a "passzív" kenésű váltó hogyan reagál rá. Ettől függetlenül nem hiszem, hogy problémás a dolog.

byo | 2010-05-17 08:34 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
A cikk tartalma motorkerékpárokra 1az 1ben átvihető?
A váltó miatt nem gondolnám, pl Kawasaki Zr-7 hez 10-40es olajat ajánlják, nem mernék 5-40esre áttérni.

mazda-auto.hu | 2010-05-12 10:00 Varga Csaba (2010-05-11 19:25 ) részére Válasz erre

Köszönjük a visszajelzést!Úgy tűnik, tájékozott szervizbe járt az autó.

Varga Csaba | 2010-05-11 19:25 Válasz erre

Tisztelt Mazda-Auto!

HÁt ezek a Mercedesék már tudtak valamit! Az eredeti Wartungsheftben megtaláltam:2002 óta 0W30 olajat töltöttek bele!

mazda-auto.hu | 2010-05-10 14:07 Varga Csaba (2010-05-07 16:11 ) részére Válasz erre

Mondjuk inkább azt, hogy nem optimális. Az olajnyomásmérőn elvileg két dolgot kellene figyelnünk. 1. A legmagasabb olajhőmérséklet esetén is legyen meg a gyárilag megadott minimum olajnyomás, a szintén megadott fordulatszámon. A szívó 300D esetében 3Bar/3000 frsz. 2. Egy régi szabály szerint minimum 0,7 Bar olajnyomás kell 1000-res fordulaton, illetve ugyanennyivel kell növekednie minden újabb percenkénti 1000 fordulaton. 2000 frsz.=1,4Bar. A 0w hidegoldal mindenképpen mehet, de elképzelhető, hogy ebben a korban már kell a 40-es melegoldali jelzéshez tartozó vastagság az alkatrészek kopása miatt. Majd az olajnyomásmérő, és az olajfogyasztás megmutatja, mehet-e a 30-as.

Varga Csaba | 2010-05-07 16:11 Válasz erre

Tisztelt Mazda-Auto!
tulajdonomba került egy 1993-as évjáratu, E300Diesel Mercedes,mely makulátlan állapotu,90-e Kmt futott!tanácsát kérném, hogy tehetek-e bele 0W30 olajat!Rendelkezik olajnyomásmérővel, ez esetben mit figyeljek. Sok W124Mercedes fórumon 15W40 és 10W40-et ajánlgatnak egymásnak,de ez szerintem a cikkét is figyelembe véve enyhénszólva nem jó!
Köszönettel várom a választ!
varga Csaba

mazda-auto.hu | 2010-05-05 12:28 Peti (2010-05-03 23:16 ) részére Válasz erre

Amennyiben gyárilag is 40-es melegoldali jelzésű többfokozatú motorolaj van előírva, vagy esetleg 40-es egyfokozatú, akkor lehet használni. Kérdés, hogy mennyire felel még meg az adott használt olaj a gyári viszkozitási jelzésnek. Nem igazán pártolom az adalékokat, és azt sem, hogy nagyobb viszkozitású olajjal csökkentsük az olajfogyasztást. 2dl/1000km egyébként nem sok, ez még akár attól is függhet, hogy szintetikus-félszintetikus, vagy milyen gyártmányú az adott olaj. Persze az sem mellékes, hogy olajcsere után rögtön fogyasztja az olajat a motor, vagy csak már akkor amikor abban van pár ezer kilométer.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Ferrari 288 GTO 1984

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4225, 1850, 1150 mm

Tengelytávolság: 2450 mm

Hasmagasság: 120 mm

Saját tömeg: 1160 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok

Szelepek száma: 32

Furat/löket: 80 / 71 mm

Sűrítési viszony: 7,6:1

Turbófeltöltő: 2 db IHI turbó, 2 db levegő-levegő köztes hűtő   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 5 
Lökettérfogat (cm3):     2855     
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     400(294,6)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     496/ 3800

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8

Végsebesség: 305 km/h

Több autó