MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 24. Péntek - Emma

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

Szeverényi Richárd | 2010-07-12 22:02 Válasz erre

AZ lenne a kérdésem hogy adott egy 5W-50-es olaj, aminek 40 fokon 104,9 a viszkozitása, de az 5W-40-esnek viszont csak 84. Tehát az 5W-50-es olaj roszabb lenne hidegindításkor mint mondjuk egy 10W-40-es olaj, 100-as viszkozitással?

köszönöm!

mazda-auto.hu | 2010-06-29 14:15 mazda-auto.hu (2010-06-29 14:13 ) részére Válasz erre

Elnézést a sok "viszont" miatt, nem olvastam vissza válaszomat elküldés előtt.

mazda-auto.hu | 2010-06-29 14:13 HorváthLászló (2010-06-28 19:29 ) részére Válasz erre

Nagyon komoly műszaki probléma kell ahhoz, hogy a hidegoldali jelzés csökkentése fokozza az olajfogyasztást. Azaz megint egy a többfokozatú kenőanyagok terén tájékozatlan szerelővel találkoztunk. Tehát mehet az 5w, vagy a 0w. A melegoldali jelzés csökkentése viszont fokozhatja az olajfogyasztást, viszont az műszaki problémára utal (kopás, szelepszár szimering felkeményedés), hogy a gyári xxw-40-nél vastagabb xxw-60-as olajból is fogyaszt a motor. A 60-as olaj ráadásul csak elfedi a probléma mértékét, viszont a felesleges vastagság miatti pumpálási veszteségek okán hosszútávon csak fokozza azt. A Vectra gyári előírása alapján technikailag a 0w-40 lenne a legoptimálisabb kockázatmentes választás.

HorváthLászló | 2010-06-28 19:29 Válasz erre

Tisztelettel érdeklődnék és a segitséget kérném abban hogy milyen másik olajat használjak a jelenlegi olaj helyett? Az autom opel vectra b 1.8 16 szelepes,/x18xe/ 1996 os kiadásu. Jelenleg 223000 km van benne és 10 000 km alatt kb 1.7 liter olajat fogyaszt,a castrol edge 10w 60 as olajbol, amit használok évek óta.A csereperiodus 10 000km enként. Olvastam eme irást és halylok az 5w olajokhoz.Ebben kérném az önök segitségét hogy milyen olajat tegyek bele,mert a szerelőm azzal riogat hogy ezt az 5w olajat enni fogja a motor.Mielöbb szeretném ha segittenének e kérdés megoldásában mert 1 hét mulva lenne esedékes az olajcsere.Amugy sokat használom városban de pályán is sokat hajtom ,szeretem a sebességet.

mazda-auto.hu | 2010-06-25 11:03 MálingerGyuri (2010-06-23 21:49 ) részére Válasz erre

A rövid utak fokozott olaj élettartam romboló oxidációs hatásai miatt elsősorban teljesen szintetikusat, lehetőleg 30-as melegoldali jelzéssel. Egy 0w-30 biztosan teljesen szintetikus, míg egy 5w-30 lehet félszintetikus is.

MálingerGyuri | 2010-06-23 21:49 Válasz erre

Tisztelettel kérdezem, hogy Mazda 323 F 1.5 benzines, 2000.08. 130000 km főként városban 10 km-eket menve, hosszabb út évente csak 2-szer 1000km milyen olajat javasolnának a fent ismertetettek alapján. Q8 márkájú olajat szeretnék venni a legmegfelelőbbet.
Köszönöm válaszát: M.Gyuri

mazda-auto.hu | 2010-06-23 08:13 Benkő Imre (2010-06-22 14:10 ) részére Válasz erre

Már az API SL minőségi kategória is nagyon magas színvonalat képvisel, és nincs előírva, hogy a legújabb motorokba csak az SL értékeit valamivel meghaladó SM szintes motorolajok optimálisak. Ettől függetlenül én a hivatalos adatlapján SM kategóriásnak láttam feltüntetve a Shell Helix HX7 10w-40-et. Egyébként egy félszintetikus motorolaj, nem rossz jellemzőkkel, de azért egy 0w-s vagy 5w-s teljesen szintetikus mindenképpen korszerűbbnek nevezhető.

Benkő Imre | 2010-06-22 14:10 Válasz erre

Tisztelt szakértő!Egy Szuki Splash 1.0 tipusu autóm van.A Suzuki.hu oldalon hirdetik ,hogy most kedvezményesen kicserélik az olajat.Nem is ez a lényeg,hanem a hirdetésben megjelölt olaj tipusa:Shell helix HX7 10w-40-es olajat írtak.El is vittem az olajcserére.Olvasgatván a cikküket,utánna néztem az olajnak.Az API besorolása:SL.Azonban ,mivel ez a tipusu autó (Splash) 2008-as konstrukció,nem SM-es olaj kellett volna hozzá? Vagy,ez nem okoz gondot normál használat esetén? Válaszát köszönöm.

mazda-auto.hu | 2010-06-14 11:51 Varga Csaba (2010-06-12 19:47 ) részére Válasz erre

A hírből annyi igaz, hogy az ExxonMobil járműipari részlege önállóan már nem képviselteti magát Magyarországon, így az ő kenőanyagaik hivatalos terjesztésért jelenleg felelős cég szeretné fokozatosan kivonni ezeket a termékeket. Egyéb utakon ettől függetlenül eddig is érkeztek Mobil termékek hazánkba. A ExxonMobil egyébként a világ egyik legnagyobb cége, a Mobil-1 pedig visszafogottan is csak legendásnak nevezhető termékcsoportjuk, így véleményem szerint fel sem merülhet a megszűnése, átadása.

Varga Csaba | 2010-06-12 19:47 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Azt igértem, nem zavarom. Ma egy autósboltban jártam és Havoline néven látott olaj eredetére kérdeztem rá. Azt a választ kaptam, hogy a Texaco olaja és a MObil 1 utóda, mivel a céget felvásárolták,és Mobil 1 fokozatosan kikerül a kereskedelemből! Mi eből az igazság, nagyon sajnálnám!

mazda-auto.hu | 2010-06-11 11:30 Kovács Imre (2010-06-10 21:09 ) részére Válasz erre

1. Valóban nem előnyös az ilyen használat. A hidegoldali jelzés csökkentése, tehát 0w-5w-s jelzésű olajok használata egy pl. 10w-s helyett nem azt jelenti, hogy vékonyabb olajat használunk. Inkább azt jelenti, hogy be nem melegedett állapotig vékonyabb olajat használunk. 2. A vékonyabb olajjal ugyanahhoz a nyomásértékekhez tartozó olajáramlási sebességet, mennyiséget (egységnyi idő alatt) fokozzuk a motor járataiban, melyben főleg hideg állapotban vannak hatalmas különbségek az olaj vastagságától függően. Tehát előnyös, és nyugodtan alkalmazhatóak a hidegen vékonyabb, hígfolyósabb, 0w, 5w-s motorolajok.

Kovács Imre | 2010-06-10 21:09 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Egy 15 éves kisteherautómban szeretnék olajat cserélni. Kérdésem az lenne hogy merjek 0w vagy 5w hideg oldali viszkozitású olajat beletölteni. Az autó állandóan hidegindítás után azonnal használva van. És sokszor csak 2-3 km fut majd utána több óra állás következik. Gondolom ez a legrosszabb a motor élettartamára nézve.Egyébként hosszabb úton is hűvösen jár a motor. Ez egy 2.5 isuzu szívó diesel motor. Szóval valami kevésbé sűrű olajjal megfelelő maradhat az olajnyomás? Olajat az autó nem fogyaszt egyáltalán. Egyébként a magyarnyelvű kezelési útmutató is a szokásos -25 és 35 fok között 5w30-at ír. Tanácsát előre is köszönöm!

Varga Csaba | 2010-06-09 22:49 Válasz erre

Köszönöm ismét a részletes és komoly válaszát!

mazda-auto.hu | 2010-06-09 16:49 Varga Csaba (2010-06-09 12:39 ) részére Válasz erre

A dolog hivatalos részéhez tartozik, tavaly április óta az új dízel gépkocsiknak mintegy ötödével kisebb koromkibocsátással kell működnie, mint korábban. Ez az EURO5 emissziós követelmény következménye. Márpedig ez részecskeszűrő nélkül nem megy. Persze ezt egyelőre műszaki vizsgán konkrétan nem mérik. A szokásos károsanyag összetevőket viszont mérik, és a Mazda6 részecskeszűrője a katalizátorral közös házban helyezkedik el. Márpedig a "programozás kiiktatása" a szűrő rendkívűl gyors eltömődését okozza, tehát szűrő nélküli katalizátort kell alkalmazni. Hivatalos Mazda szervizként le kell szögeznem (szögeznünk), hogy a DPF szűrő gondok a gyári program módosításokkal szinte teljesen megszűntek. Az új 2,2-es motoroknak pedig már más szerkezetű a szűrője, mely tovább csökkenti az esetleges idő előtti szervizlátogatások esélyét. Erről részletesen itt: http://www.mazda-auto.hu/uj-mazda-dpf-rendszer.html
Összességében én nem javaslom a rendszer kiiktatását, már csak azért sem mert átlagosan egy autó esetében is több tonnányi koromterheléstől óvjuk meg a környezetet, tehát ez a rendszer valóban előnyös. A magas fordulatszámon használat egyébként nem igaz, a közepes fordulat (2000-2500) sokkal megfelelőbb az alacsony koromterheléshez és a megfelelő gázsebességhez. Tény, hogy a műszakilag egyik motor számára sem előnyös hosszú olajcsre intervallum a DPF-es autókat a koromtermelés szempontjából is sújtja, így pl 15000km-es intervallummal és nullázással tovább csökkenthető a problémák esélye. A mai "használd majd vegyél újat" felfogású világban szintén nem szabad elfelejteni, hogy hivatalosan minden rövid távra használt Mazda esetében 10000km-enként, vagy évente kellene motorolajat cserélni, mert a Mazda gyár ezt szigorúan megköveteli, de a kereskedők-szervizek ezt nem merik forszírozni, mert akkor a Mazdák szervizelése esetleg drágább lenne a többi autóhoz képest. Viszont még ritkábban romlana el egy-egy részegység. Persze a környezet védelme tekintetébena fáradt olaj is egy újabb fejezet.

Varga Csaba | 2010-06-09 12:43 Válasz erre

Természetesen ,ha nem nyilvános a válasza, akkor a csa.varga@freemail.hu -ra is írhat, megköszönöm!
Varga Csaba

Varga Csaba | 2010-06-09 12:39 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Köszönöm válaszát a Mercedes és Mobil 0w30 esetében!
Egy újabb, de csak részben az olajtémába vágó kérdésem lenne:
Egy barátom most vásárolt Szegeden mazda 6 2,2 diesel gépkocsit DPF-fel.Nemrég találkoztam az oldalon a DPF fórummal. Általánosságban az lenne a kérdésem, mivel előbb utóbb mindenkit, aki új dieselt vesz elér ez a probléma, hogy milyen gyakori (nemcsak Mazda esetében) a DPF meghibásodása, mivel lehet ezt megelőzni( a magasabb fordulaton való égetést,és a megfelelő, LOW SAPS olajhasználatot kivéve)? Olvastam több tuningcég,még neves európai háttérrel rendelkező cég honlapján is a DPF elektronikus kiiktatását. Mi erről a véleménye, azonkívül, hogy tiltott és a környezetet is szennyezzük vele milyen kárt okozhat az autóban, hogyan "iktatják" ezt ki?Természetesen a garancia elvesztése egyértelmű, de valóban ilyen nagy probléma ez a DPF, vagy csak a korai generációk érintettek.?Igazából elkeserít a dolog, mert környezetünket már jól elszennyeztük, de nemcsak egy látszat védelem ez? Bocsánat, hogy nem a DPF fórumra írtam, de korábbi válaszaival nagyon meggyőzött, ezért szerettem volna Önhöz fordulni!
Köszönetel: Varga Csaba,Szentes

mazda-auto.hu | 2010-06-08 11:35 laca (2010-06-07 14:08 ) részére Válasz erre

Nem lehet általános fordulatszám határt megállapítani, hiszen az inkább teljesítmény, hengerűrtartalom, konstrukció függvénye. Kenés szempontjából egyébként nem kritikus a helyzet, viszont a motor működése jó eséllyel nem optimális a felsőbb fokozatokban ilyen alacsony fordulaton, és a kiegyensúlyozatlan terhelés-működés-rezgések visszahathatnak a kenési hatékonyságra, hiszen ilyenkor nem túl nagy az olaj szállítás. A dugattyútetők terhelése is kiegyensúlyozatlanná válhat egyes konstrukciókban, hiszen nagyon a szabályzási-beavatkozási határon vagyunk ezen a fordulaton, ami akár a dugattyúk kismértékű billegéséhez, nem kívánatos rezgésekhez vezethet. Kisebb benzinesek esetén kell egy egészséges 1400-1500 körüli fordulat a felsőbb fokozatokban, és még a fogyasztás sem lesz több. A kenési hatásfok (és több egyéb) szempontjából egyébként a motorfék használata is javasolt, különösen turbós autók esetében. Ne guruljunk járó motorral üresben, vagy kinyomott kuplungpedállal.

mazda-auto.hu | 2010-06-08 09:05 Varga Csaba (2010-06-04 14:52 ) részére Válasz erre

Akkor is csak okozhatna, de egyáltalán nem jelenthető ki biztosra. 150C fokon egyébként már valóban minimális eltérés van az egyes olajok között, csak egy szabvány (ACEA HTHS) itt tizednyi vastagsági egységek alapján tesz különbséget az olajok között. Ne ezt tekintsük kulcskérdésnek! Véleményem szerint, és a gyári előírás szerint sem lesz gond egyik 0w-30-as olaj használata esetén sem. Ezt támasztják alá az olajnyomás-olajfogyasztás tapasztalatok is az autó esetében.

laca | 2010-06-07 14:08 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!

Újabb kérdésem van: ha a Yarisom városi tempót tudja tartani 5. fokozatban kb. 1000-es fordulat körül, persze nem emelkedőn, a motor kenése és az olajnyomás szempontjából érdemes-e ilyenkor is 4. fokozatot használni vagy mehet az 5., ha nem szenved tőle?
Tulajdonképpen mi az fordulat, ami alatt nem jó használni a motort a kenés szempontjából?

Varga Csaba | 2010-06-04 14:55 Válasz erre

Ismét elnézést a helyesírási hibákért( a billentyűzet ördöge),természetesen 3000/min fordulat felett nem használom!

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lamborghini Countach QV 1985-1988.

Ajtók száma:  2
Ülések száma: 2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4170, 2000, 1070 mm

Tengelytávolság: 2500 mm

Hasmagasság: 105 mm
Hengerek:  12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48 
Motorbeépítés:  hátsó tengely előtt hosszában

Szívómotor, karburátorok. (néhány késői USA verzió befecskendezővel) 

Lökettérfogat (cm3):   5167

Furatxlöket (mm): 85,5x75 mm  
Sűrítési viszony: 9,5:1    
Teljesítmény (LE/ 1 min): 455 /7000 
Nyomaték (Nm / 1 min): 501/5200

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8 mp.

Gyártott darabszám: 610

Végsebesség: ~295-310 km/h

Több autó