MOTOROLAJ 5-10.

2017. November 23. Csütörtök - Kelemen

MOTOROLAJ 5-10.

Motorolaj 5-10.

Forrás: Varga István

 Motorolaj című írásunk előző négy részében tisztáztuk, hogy elsősorban nem a motorolajunk folyóssága és az olajnyomás mértéke határozza meg erőforrásunk kenését, hanem az olaj áramlásának mértéke, amit hígabb olaj használatával növelhetünk. Ez hidegindításkor különösen fontos, amit 0w-.. indexű olajok használatával maximalizálhatunk. Következzen az 5-10 rész!


Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

mazda-auto.hu | 2010-09-14 12:31 Lukácsi László (2010-09-14 12:11 ) részére Válasz erre

1. Minden 0w hidegoldali viszkozitású többfokozatú motorolaj teljesen szintetikus. 2. Minden Mobil-1 (nem Mobil)motorolaj teljesen szintetikus 3. Gyakran a reklám szakemberek hatására kerül más megfogalmazás évente a flakonokra, de a lényeg változatlan. Az SHC Techn..a nagy teljesítményű bázisolaj és a kiváló minőségű adalékolás legújabb elnevezése.

Lukácsi László | 2010-09-14 12:11 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!Egy konkrét olajhoz kötődő kérdésem lenne:rendeltem egy webáruházból Mobil New Life 0w-40 olajat.A webshop oldalán,a szóban forgó olaj fotóján,a flakonon azt írja hogy "fully synthetic".A nekem kiszállított olajon pedig azt írja hogy "SHC Synthese Technology",viszont mindkettő New Life 0w-40.Létezik hogy két külön olajról van szó és az enyém nem full szintetikus?Én ugyanis ragaszkodnék hozzá hogy az legyen.Köszönöm:L.László

mazda-auto.hu | 2010-09-13 12:02 Veres András (2010-09-12 13:06 ) részére Válasz erre

A Moto Guzzi-k konstrukciójukból kifolyólag általában eleve az átlagnál vastagabb olajat igényelnek, azaz 50-es melegoldali jelzésű többfokozatú olajat. Elképzelésem szerint - tapasztalatom nincs -, a sárkányrepülők esetében a nagy terhelés kis sebességgel párosul, így nagyobb a léghűtéses motor hőmérséklete. Ebből kifolyólag a 60-as olaj használata is felmerülhet, hogy ne essen a kritikus határ alá az olajnyomás. Pontos válaszhoz mérési adatok lennének szükségesek. Javaslom a szintetikus olaj használatát, pl 5w-50, 10w-60.

Veres András | 2010-09-12 13:06 Válasz erre

Nem vagyok hozzáértő a témához, ezért nem tudom kihámozni a megoldást a fenti írásból, arra a problémámra, ami egyáltalán eljuttatott erre az oldalra. Ezért szívesen venném, ha konkrét kérdésemre konkrét választ kapnék.
Sárkányrepülőben fogok használni egy 744 ccm-es Moto-Guzzi motort, amiről annyit tudok, hogy 58 LE, max. fordulata 6500. Mivel ez egy olaj-levegő hűtéses motor, és az olajnak nincs külön kivezetett hűtési lehetősége, ezért, -és az előzetes tapasztalatok alapján /pl.BMW/- valószínűleg az olaj legalább 120 C fokon fog működni. Mindezek ismeretében kérem, hogy határozzák meg nekem, milyen olaj használata szükséges ilyen üzemmód mellet, ebben a motorban.
Köszönettel: Veres András

mazda-auto.hu | 2010-09-10 11:33 Varga Krisztián (2010-09-09 10:42 ) részére Válasz erre

Köszönjük a visszajelzést! Valóban igaz, hogy az E85 használata csökkenti a motorolaj öregedését. A hidegjárási nehézséget valószínűleg a kevés üzemanyag (általában állítható), vagy az elektronika hőmérséklet szenzorának hibája okozza. Egy 0w-20 motorolajnak a 0w-30-hoz képest azonos hőmérsékleten a folyási tulajdonságai a jobbak, így hozzájárul a kenési hatásfok javításához. Persze a kenési hatásfoknak más összetevői is vannak, éppen ezért mért olajnyomás és hőmérséklet adatok nélkül lehetnek kockázatai a 20-asra váltásnak.

Varga Krisztián | 2010-09-09 10:42 Válasz erre

Tiszteletem!

Hallgattam az Ön javaslatára, és nem bántam meg! 1998-as Mazda 323 F 1.5i (BA széria 1994-1998) gépkocsim van. Télra 5W-30 a gyári motorolaj előírása. Konzultációnk után a 0W-30 mellett döntöttem, ezt használom télen-nyáron, és nem bántam meg! Jobban gyorsul, csendesebb, kis mértékben az üzemanyag fogyasztás is csökkent. A kérdésem az lenne, át merjek -e térni legközelebb a 0W-20-ra? Annak még jobbak a kenési tulajdonságai gondolom, de a második szám 20 nekem meg téli és nyári olajnak is 30-at írnak elő második számként. Nyári: 10W-30.Az autót normál, legtöbbször városban használom rövid távokra. Az olajcsere óta a gépkocsiba e85 Power bioetanolos átalakító lett beépítve. A bioetanol tulajdonságaiból adódóan, kisebb hőterhelés van a motorban, és jóval tisztább üzemanyag. Ennek tulajdonítom azt, hogy egyáltalán nem használódik el, és nem is eszi az olajat. Viszont télen nehezebben indul a kocsi, bár ez egy nagyon profi átalakító, állítólag ezzel nem lesz gond, de valószínűsítem, hogy a könnyebb indulás miatt, fokozottan előnyös lehet a kevésbé megdermedő olaj használata E85 bioetanolos üzemű gépjárműveknél. Előtte 5W-40 volt benne, és ehhez képest azt jobban ette. Mi az Ön véleménye, javaslata?

Üdvözlettel: Varga Krisztián

mazda-auto.hu | 2010-09-07 08:27 Attila09 (2010-09-05 10:59 ) részére Válasz erre

Alapvetően az ebből az időszakból származó Opelekhez 40-es melegoldali jelzésű többfokozatú motorolaj van előírva. Ebből kiindulva a 0w-40 ajánlható a legjobban. A 40-esről át lehet térni 30-as olajra, valószínűleg kockázatok nélkül. A bizonytalanság mellőzéséhez elsősorban olajnyomás adatok kellenének illetve, hogy változik-e az olajfogyasztás mértéke a 30-as olaj használatával? Ha a 30-as olajjal is minden használati körülmények között teljesíthetőek az olajnyomás elvárások, és az olajfogyasztás sem növekszik, akkor mehet. Mivel a Corsában gyárilag nincs olajnyomás mérő műszer, ezért egy szervizben kell egyet a mérés idejére csatlakoztatni, majd jól felmelegített (szondával mérve) motorolajjal mérni az egyes fordulatszámokon a nyomást. Ilyen körülmények között (álló helyzet) jobban fel lehet melegíteni a motorolajat, mint normál használatban, tehát a teszt a szélsőséges értékeket fogja mutatni a nagy hőmérsékleten elvékonyodott olajjal, tehát ennél csak nagyobb lehet a nyomás hétköznapi használatban.

Attila09 | 2010-09-05 10:59 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Gratulálok a cikkhez,sokat tanultam belőle.Nekem egy 2003 opel corsa 1.2 75LE autóm van melyet tavaly vettem.Az előző tulaj akkor tett bele olajat(10w40).Az első éves szervíznél 0w40 tettek bele a szervízfüzet szerint.Én az autót rövidebb utakra(5-8km) használom városon belül inkább.Eddig olajfogyás nem volt az autónál.Elolvasva a cikket lecserélném az olajat 0w-re, de nem tudom, hogy maradjon a 40 vagy 30 legyen a melegoldali.Ehhez kérem tanácsát.Ha 40 javasol,akkor a Mobil 1 New Life 0W-40 , a másik esetben Castrol Edge 0W-30 gondoltam bele.Melyiket javasolja?
Válaszát előre is köszönöm.
Attila09

mazda-auto.hu | 2010-09-01 08:54 Csicsári András (2010-08-31 00:05 ) részére Válasz erre

1.A HTHS viszkozitás, tehát az olaj magas hőmérsékleti nyírásstabilitása, és az általánosabb hőmérsékleten mérhető viszkozitási érték valamilyen szinten összefügg, de egy viszkozitási jelzésen (index) belüli két olaj esetén minimális a mértéke. Így ez az eltérés nem befolyásolhatja a motor viselkedését. A HTHS viszkozitás jeletősége a mai olajok és motorok (+hűtési rendszer) esetében tovább csökken. 150C fokon a legvékonyabb és a legvastagabb motorolaj között is minimális az eltérés. Fontosabb, hogy inkább ilyen hőfokon is elég olajutánpótlás legyen a kenési pontokon, lásd pl Formula-1. Ráadásul inkább lehetne kockázata egy A3 gyári előírásról A1-A5-re váltani, mint fordítva. 2. 2-4dl/1000 km olajfogyasztás egy ekkora motor setén - figyelembe véve a sportos használatot -, nem jelentős. Elképzelhető, hogy egy 40-es melegoldali jelzésű olaj csökkentheti az olajfogyasztást, de nem feltétlenül. Ha visszafogottabb használat mellett nincs olajfogyasztás, akkor nem változtatnék. Gyakran az olaj degradálódása miatt is nő az olajfogyasztás, ahogy közeledik az olajcsere időpontja, melyet az esetenként alacsonyabb olajszint tovább gyorsít.

Csicsári András | 2010-08-31 00:05 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!

Volvo V50 5 hengeres 2.4i autómba az ajánlott ACEA A1/B1 (vagy A5/B5) olaj helyett véletlenül ACEA A3/B3/B4 olaj került (Castrol, 0W-30). Milyen problémát okozhat a más HTHS viszkozitású olaj, ha az autót rendesen meghajtom (nem versenyszerű használat, de "magas" fordulatszámtartományok, pörgős vezetés) ?
Azt észleltem, hogy az olajfogyásom elég jelentős, nem mértem pontosan, de valahol 2-4dl közöt 1000km-en. Ezt okozhatja a más HTHS viszkozitás? Az autóban 110e km van. Esetleg más meleg oldali viszkozitást javasolna az olajfogyasztás miatt, vagy nézessem meg a motort? Továbbá mire számíthatok majd, ha most kicserélem A5/B5-ös olajra - észre vehetek ebből valamit?
Köszönettel, András

mazda-auto.hu | 2010-08-30 14:20 laca (2010-08-21 10:53 ) részére Válasz erre

Így van. Jó esetben az olajpumpa szállítási kapacitása a teljes fordulatszám sávban a legmagasabb olajhőmérsékleteken, melyre egyébként a nyomás ugye utal. A motor hűtési stabilitása. Egyes esetekben a műszaki szempontokat az adott régió emissziós előírásai is felülbírálhatják, ami nem feltétlenül jó a motornak. A lényeg, hogy az olajpumpától legtávolabb eső kenési helyre is több olajat tudjunk pótolni minden fordulatszámon és olajhőmérsékleten, mint ami el tud (tudna) távozni az adott csapágyból. A hengerfal kenését viszont az olajpumpa szállítási kapacitása nem annyira érinti, ott inkább az illesztési-tömítettség hézag számít.

laca | 2010-08-21 10:53 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!

Érdekelne mi az oka annak, hogy egyes gyártók 40-es olajat, míg mások 30-as olajat írnak elő autóikba. Új autónál mi okozza a különbséget? Ha a motorolaj hőmérséklete, annak nem szab határt a hűtővíz hőmérséklete? Tapasztalataim szerint a típus teljesítményétől sem függ.
Olajnyomás? Olajpumpa teljesítmény?
Köszönettel: László

mazda-auto.hu | 2010-08-11 11:48 ws bacsi (2010-08-07 20:30 ) részére Válasz erre

Jó lenne tudni, hogy milyen olajhőmérséklet mérhető nagyobb terhelésen a motorban. Ez azért kérdéses, mert méretezéstől függően egy turbósítás komoly hatással lehet egy gyárilag nem tudbós motor hőháztartására. A 60-as olajat túlzásnak tartom, ha nincsenek kirívóan ( 110+ C fok) magas hőmérsékletek. Ha lett alkalmazva olajhűtő és stabilan jó az olajhőmérséklet (tehát a nyomás-áramlás), akkor egy 0w-40, 5w-40 sokkal jobb hatásfokú kenést biztosít, egy xxw-60-as motorolajnál.

mazda-auto.hu | 2010-08-11 11:42 kozgab (2010-08-06 22:44 ) részére Válasz erre

A hidegoldali jelzés csökkentésének a mi éghajlatunkon az autótípusok 99,999 százalékánál csak előnyei vannak. Másodlagos előny, hogy egy 0w-s hidegoldali jelzésű többfokozatú motorolaj biztosan teljesen szintetikus, míg egy 5w-s a dobozra írtakkal szemben lehet ásványi alapú is. Amennyiben az Ignis gyári előírásaiban szerepel bármilyen 40-esnél kisebb melegoldali jelzésű olaj , akkor mehet a 0w-30, egyéb esetben csak olajnyomás és olajhőmérséklet adatok ismeretében. A 0w-40 kockázatok nélkül használható.

ws bacsi | 2010-08-07 20:30 Válasz erre

azt szeretném megkérdezni hogy van egy turbós opel asztrám és milyen olajat javasolna bele mert ez egy épített turbós motor gyárilag 1,6 ecotec (x16xel) volt 10w-40 olaj volt a javasolt bele de most az új corsa opc turbók 0w-30 as specifikációt használnak , az olajfogyasztás szinte 0 mert egy teljesen felújított motorról van szó.Tehát a kérdésem az lenne hogy a mostani 10w60 as olajamat merjem e nyugodt szívvel 0w-30 asra cserélni.

kozgab | 2010-08-06 22:44 Válasz erre

Tisztelt Szakértő!
Az után szeretnék érdeklődni, hogy jelenleg használt ignisemben (60000km, 1.3vvt) 5w40 van. Ebbe az autóba milyen olajat javasolna?
Van értelme átállnom 0w40-re, esetleg 0w30-ra?
Nem ritka az erősebb pörgetése előzéseknél, igényli is az autó a 3-5000 körüli fordulatot.
Csillaggarázsa van a kocsinak.

Köszönettel:
Gábor.

mazda-auto.hu | 2010-08-03 08:32 boczy (2010-08-02 18:20 ) részére Válasz erre

Nem tudom mennyit futott a motor, de eredetileg a 30-as melegoldali jelzésű előnyösebb. A Dexelia egyébként nem teljesen szintetikus, és háttérinformációk - egy adott olajról - nélkül csak egy 0w-30-as, vagy 0w-40-es (tehát 0w-xx) mondható teljesen szintetikusnak. Több teljesen szintetikus 5w-30-as van, de nem mind az.

boczy | 2010-08-02 18:20 Válasz erre

Érdeklődnék, hogy egy Mazda 3, 1,4-es benzinesbe milyen olajat ajánlanak, a dexelián kívül.Az 5-30-ast vagy inkább 5-40-est tegyek bele full szintetikusból. Esetleg mely gyártó olaját kerüljem már ha van ilyen.

Szeverényi Richárd | 2010-07-13 11:34 mazda-auto.hu (2010-07-13 11:19 ) részére Válasz erre

Értem, jogos, hisz 40 fok nem a hidegindítási hőmérséklet, jóesetben.:) Köszönöm a választ!

mazda-auto.hu | 2010-07-13 11:19 Szeverényi Richárd (2010-07-12 22:02 ) részére Válasz erre

Ha a 40C fokon történő indítást hidegindításnak vesszük, akkor egy 5w-50 ezen a hőmérsékleten lehet (általában az is)valamivel vastagabb, mint egy 10w-40. Viszont tovább csökkentve a hőmérsékletet már lényegesen meredekebb emelkedik a "viszkozitási görbéje" a 10w-40-esnek, mint az 5w-50-esnek.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Mazda Furai

Ajtók száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4563, 1956, 977 mm

Tengelytávolság: 2790
Ülések száma:   2

Háromtárcsás RE20B alapú wankel elvű motor  
Bolygódugattyúk száma: 3
Motorbeépítés:   középen hosszában

Szívómotor

Sebességfokozatok száma: 6 fokozatú félautomata. 
Kamratérfogat (cm3):   3 x 654 = 1962       
Változó hosszúságú szívócső rendszer
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min): 450/9000 
Nyomaték (Nm / 1 min): nincs adat

Gyorsulás 0-100 km/h: <4 mp

Végsebesség: ~290 km/h

Az egyetlen működő példány a TopGear showműsor epizódjának készítése közben 2008-ban kiégett.

Több autó